fbpx Kunst in het kort - Voorlinden
Home

Kunst in het kort

In deze serie vertelt directeur Suzanne Swarts telkens over een werk uit de collectie van museum Voorlinden. 

Fiona Banner
Wat doet dit enorme stootkussen in een museum? Directeur Suzanne Swarts vertelt over P E R I O D (2019) van Fiona Banner.

Bouke de Vries
Directeur Suzanne Swarts vertelt over de schoonheid van een gebroken servies aan de hand van Worcester coffee and tea set van Bouke de Vries.

NEOC
Tientallen wekkers tikken onrustig door elkaar. Directeur Suzanne Swarts vertelt over een van de laatste werken die kunstenaar NEOC (1956-2010) maakte: Wait.

Michael Johansson
Schuiven, passen en meten. Directeur Suzanne Swarts vertelt aan de hand van Cube hoe dit assembleren het handelsmerk is geworden van kunstenaar Michael Johansson.

DRIFT
Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe deze hedendaagse kroonluchter Flylight van Studio DRIFT natuur en technologie op een poëtische wijze verenigt.

Ai Weiwei
In 2007 bracht Ai Weiwei 1001 antieke Chinese stoelen naar de kunstmanifestatie Documenta in het Duitse Kassel. Drieëntwintig van deze stoelen staan nu in Voorlinden. Directeur Suzanne Swarts vertelt waarom deze eeuwenoude stoelen toch als hedendaagse kunst worden gezien.

Céleste Boursier-Mougenot
Een vleugel gecombineerd met een biljarttafel: er komt geen muziek meer uit en een potje biljarten wordt ook lastig, maar je krijgt wel een heel fascinerend kunstwerk. Directeur Suzanne Swarts vertelt over Karambolage van Céleste Boursier-Mougenot.

Marius Bauer
Marius Bauer (1867-1932) was een groot liefhebber van de vertellingen van Duizend-en-een-nacht. Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe hij een 16-delige Franse vertaling van illustraties voorzag.

Leandro Erlich
Mensen zwemmen onder het wateroppervlak van het werk Swimming Pool van Leandro Erlich, maar ze worden niet nat. Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe dit mogelijk is.

Krijn de Koning
Normaal gesproken mag je kunst niet aanraken. Directeur Suzanne Swarts vertelt waarom 8 Blocks van Krijn de Koning deze regel doorbreekt: je mág het werk niet alleen aanraken, sterker nog, je móét het aanraken.

Piet Oudolf
Of een tuin ook kunst kan zijn? Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe Piet Oudolf schildert met bloemen en planten als een kunstwerk dat nooit af is en waarin verval wordt omarmd.

Peter De Meyer
Meer dan 3.000 glazen potjes, gevuld met afvalwater en kwasten. Directeur Suzanne Swarts vertelt over het werk Coda van Peter De Meyer.

Oliver Beer
Muziek en beeldende kunst zijn de grote liefdes van Oliver Beer. Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe hij deze kunstvormen in het werk ‘Devils’ verenigt.

Christian Andersson
Griekse zuilen of gezichtsbedrog? In deze Kunst in het kort vertelt directeur Suzanne Swarts over deze hedendaagse versie van een klassieke trompe l’oeil van Christian Andersson.

John DeAndrea
Deze koppen stonden de afgelopen vijftig jaar opgesteld in het atelier van John DeAndrea. Directeur Suzanne Swarts vertelt over dit moederbestand, waaruit een oeuvre van maar liefst 350 hyperrealistische sculpturen is voortgekomen.

Joseph Cornell
Joseph Cornell werd wereldberoemd om zijn zogenaamde ‘boxen’. Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe deze miniatuurwerelden hem met de buitenwereld in contact brachten.

Maha Malluh
Maha Malluh verzamelde 95 pannen die ooit door de Bedoeïenen gebruikt werden. Directeur Suzanne Swarts vertelt hoe deze pannen in het museum een tweede leven krijgen.

Richard Serra
In deze Kunst in het kort vertelt directeur Suzanne Swarts over ‘Open Ended’ van Richard Serra. Wanneer je door dit werk wandelt, waan je je even in een andere wereld.

Martin Creed
Vier bomen op een rij, geordend van groot naar klein: iets wat je misschien niet direct als kunstwerk zou verwachten. In deze Kunst in het kort vertelt directeur Suzanne Swarts over dit autobiografische werk van Martin Creed.

 

Matisse
In deze Kunst in het kort vertelt directeur Suzanne Swarts over het kunstenaarsboek ‘Jazz’ van Matisse, wat eigenlijk een tentoonstelling voor een persoon is.

 

 

Lara Favaretto
In deze Kunst in het Kort vertelt directeur Suzanne Swarts over Lara Favaretto en de gestolde feestelijkheid in haar werk.