fbpx Antony Gormley – GROUND - Museum Voorlinden
Home

Antony Gormley – GROUND

26 mei t/m 25 september 2022

In de zomer van 2022 neemt de wereldberoemde Britse kunstenaar Antony Gormley (1950) het museum en landgoed van Voorlinden over. Met zijn sculpturen, installaties en kunst in de openbare ruimte onderzoekt Gormley de relatie tussen het menselijk lichaam en de ruimte om ons heen. De overzichtstentoonstelling GROUND overloopt zijn omvangrijke oeuvre, van zijn loden sculpturen uit de jaren ’80 tot zijn meest recente installaties. De tentoonstelling is te zien van 26 mei tot en met 25 september 2022.

Bestel tickets voor de lezing The making of GROUND:

Bestel tickets voor de lezing

Reguliere entreetickets koop je aan de balie in het museum of bestel je alvast online:

Bestel entreetickets

Voor het eerst in de geschiedenis van Voorlinden wordt met GROUND het grootste deel van het museum aan één kunstenaar gewijd. Dat maakt het een van de meest ambitieuze tentoonstellingen van Voorlinden ooit. ‘Als museum willen we er alles aan doen om Antony Gormley het podium te bieden dat hij verdient’, zegt directeur Suzanne Swarts. Gormley benadert het eeuwenoude onderwerp van het menselijk lichaam op eigen, unieke wijze. Hij raakt daarbij een universele en filosofische noot en bouwt voort op de kunstgeschiedenis en conceptuele beeldhouwkunst van de jaren ’60 en ‘70.

Antony Gormley: ‘Sculpture is no longer a medium of memorial and idealisation but a context in which human being can be examined. Sculpture is no longer representational: it is an instrument of investigation and questioning. I have called this exhibition GROUND to make this open invitation of sculpture clear. Without the viewer there is no show, without the gallery there is no context. The joy of this kind of exhibition is to allow the richness of the context itself to become activated by sculpture. For me, the body of the viewer is often the activating principle in a ‘ground’ of contemplation: the works become catalysts for awareness and grounds for physical and imaginative inhabitation.’

Baanbrekende werken

In de tentoonstelling is het twaalf meter lange staalwerk Passage voor het eerst in Nederland te zien. Binnen deze sculptuur maak je een reis door de duisternis naar het onbekende. Ook de nooit eerder vertoonde Breathing Room – waarin je je in een driedimensionale bouwtekening in de ruimte waant – wordt getoond. De beeldengroep Critical Mass gaat buiten de museummuren de dialoog aan met het uitgestrekte terrein van Voorlinden. Hiervoor plaatst Gormley zestig massieve gietijzeren afgietsels van zijn lichaam in relatie met de bomen, grasvelden, grachten en rietvelden van het park. Gormley ziet deze ‘capturings’ van basale lichaamshoudingen als ‘industrially made fossils dropped into the Voorlinden’s verdant context, calling on embedded body-memory and our potential for feeling’.

Directeur Suzanne Swarts: ‘Antony is een van die zeldzame kunstenaars die met een universele beeldtaal, en toch heel eigen signatuur, een tijdloos oeuvre heeft opgebouwd. Al vier decennia lang maakt hij sculpturen die mensen van over de hele wereld in hun hart sluiten. Voor hem zijn sculptuur en menselijk lichaam het startpunt van een eindeloos kosmologisch onderzoek dat ons allemaal aangaat, raakt en aanzet tot reflectie.’

Gormley en Voorlinden

Antony Gormley staat bij het grote publiek bekend om zijn werken in de openbare ruimte. De iconische Angel of the North is bijvoorbeeld te zien in Gateshead in Noord-Engeland. Ook plaatste hij in Nederland een beeld dat niet meer weg te denken is uit het collectieve geheugen: de hurkende figuur Exposure bij Lelystad. Voorlinden heeft een lange en hechte relatie met Antony Gormley, die in 1994 al een sculptuur maakte voor de beeldentuin van Clingenbosch. Inmiddels telt de collectie twaalf werken van de hand van Gormley.