
Samengesmolten sensaties
Met zijn grootschalige installaties manipuleert Philip Vermeulen licht, geluid en beweging en onderzoekt hij hoe je psychologisch daarop reageert. Zijn ‘hypersculpturen’ passen in de traditie van de experimentele kinetische kunst. Vermeulen studeerde in 2017 summa cum laude af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag met Boem BOem, De titel van het werk baseerde hij op het klankgedicht Boem Paukeslag van de Vlaamse dichter Paul van Ostaijen. Met deze Physical Rhythm Machine gooide hij vervolgens hoge ogen op festivals als Halle Am Berghain, Berlijn en Mapping Festival Genève. In 2020 werd hij door Suzanne Swarts, directeur museum Voorlinden, voorgedragen voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. ‘In zijn meeslepende installaties prikkelt hij met geluid, licht en beweging alle zintuigen. In ieder werk laat hij opnieuw met groot gemak wetenschap, technologie, beeldende kunst en theater versmelten tot onvergetelijke sensaties.’
Directeur Suzanne Swarts: ‘Boem BOem is enorm intens, een tikje beangstigend, hypnotiserend en tegelijk heel bevrijdend. Dit wíl je meemaken! Ik zag het bij Philips afstuderen en was gelijk verkocht.’