Voorlinden pakt uit met het grootste retrospectief ooit van Ron Mueck! Dankzij zijn ongekende vakmanschap en ongelooflijke aandacht voor details creëert de Australische kunstenaar verbluffend realistische en intieme beelden waarmee hij universele ervaringen en gevoelens van de mens overbrengt. Bij Voorlinden zie je heel vroeg tot zeer recent werk, monumentaal groot én verrassend klein. Mueck toont zich daarin niet alleen een groots beeldhouwer, maar ook een begenadigd observator van onze emoties.
29 juni - 17 november 2024
Ticket met starttijd verplicht
Voor een museumbezoek tijdens de tentoonstelling van Ron Mueck geldt het volgende:
– Het boeken van een ticket met starttijd verplicht.
– Een ticket geeft toegang tot alle tentoonstellingen en highlights. Je kunt blijven totdat het museum sluit.
– De tentoonstelling is zeer groot en kostbaar. Daarom geldt er een toeslag van 2,50 euro op reguliere toegangsprijzen, behalve voor kinderen tot 12 jaar.
Ron Mueck is bekend geworden om zijn enorm realistische sculpturen en zijn spel met schaalvergroting en -verkleining. Elk werk – hoe groot of klein ook – lijkt levensecht en geladen met emoties, zoals angst en onzekerheid. Daardoor groeide de Australische kunstenaar met slechts een beperkt oeuvre – 48 werken in totaal, waarvan ongeveer een derde in Voorlinden te zien is – in 25 jaar uit tot een internationaal zeer geliefd kunstenaar. In Man in Blankets (2000) toont hij bijvoorbeeld een volwassen man als én op het formaat van een ingebakerde baby, weggevlucht van de wereld, terwijl de bijna 7 meter lange vrouw van In Bed (2005) in gedachten verzonken lijkt.
Ron Mueck: ‘Hoewel ik veel aandacht besteed aan de buitenkant, wil ik vooral het leven binnenin vastleggen.’
In Bed, 2005 |Collection Fondation Cartier pour l’art contemporain | Foto: Antoine van Kaam
Van gevoel tot vorm
Het retrospectief bij Voorlinden geeft een belangrijk overzicht van hoe Ron Mueck zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Daarin zie je volop alledaagse en universele thema’s als geboorte en dood voorbijkomen. Bijvoorbeeld in Big Baby II (1996-97), dat één van zijn eerste werken als autonoom kunstenaar is en onderdeel van de collectie van Voorlinden. In zijn vroege jaren laat Mueck vooral eenzame figuren zien, maar vanaf Couple under an Umbrella (2013) weergeeft hij ook relaties tussen figuren.
Suzanne Swarts, directeur Voorlinden: ‘Het is echt bijzonder dat we deze werken bij elkaar hebben gekregen. Hij heeft een klein oeuvre, is enorm populair en veel werken zijn (semi)permanent opgesteld. Toch is het ons gelukt om het grootste retrospectief ooit neer te zetten.’
Mass, 2016-2017 | National Gallery of Victoria | Foto: Antoine van Kaam
Rondleiding voor doven en slechthorenden
Speciaal voor wie doof of slechthorend is, organiseert Voorlinden een rondleiding in Nederlandse gebarentaal bij de tentoonstelling van Ron Mueck. Daarvoor werken we samen met Stichting IN Gebaren. Een dove rondleider leidt je door de tentoonstelling van Ron Mueck en vertelt je in gebarentaal alles over de beelden en het maakproces van de kunstenaar. Een tolk vertaalt alles bovendien naar gesproken Nederlands, voor als je vrienden of familie wilt meenemen! De rondleiding wordt gegeven op 20 juli, 24 augustus en op 19 oktober om 13.30 uur. Tickets kosten 8,50 euro (exclusief entreeticket) en boek je tevoren online.
101 gigantische schedels
Hoewel Mueck vooral bekend is om zijn ongeëvenaarde weergave van de werkelijkheid, richt hij zich de afgelopen jaren meer op vorm, compositie en gebaar. Dat zie je duidelijk terug in zijn meest recente werk En Garde (Three Dogs, 2023). De solotentoonstelling start op het landgoed van Voorlinden met Dead Weight (2021), het eerste sculptuur dat hij maakte van gietijzer. Deze imposante schedel met een gewicht van maar liefst een ton is een voorbode op de zaalvullende installatie Mass (2016-17) in het museum, waarin je je weg baant door een memento mori landschap van 100 schedels van elk 1 meter bij 1 meter.
Barbara Bos, hoofd tentoonstellingen: ‘Ron Mueck is een meesterlijk beeldhouwer en blaast als virtuoos schilder leven in zijn sculpturen. Ook zijn recente monochrome werk, waarin hij laat zien hoe hij het heeft gemaakt, heeft diezelfde kracht. Zijn werk confronteert, komt direct bij je binnen, zelfs als hij voorbijgaat aan het realistische.’
En Garde, 2023 | The artist, courtesy of Thaddaeus Ropac, London · Paris · Salzburg · Seoul | Foto: Antoine van Kaam
Voormalig poppenmaker
Ron Mueck (1958) groeide op in een Duitse familie in Melbourne, Australië. Zijn moeder maakte poppen en hij werkte zelf 20 jaar als poppenmaker en -speler, waaronder bij The Muppet Show en Jim Henson’s Labyrinth (1986). Dankzij een samenwerking met zijn schoonmoeder, de wereldberoemde schilder Paula Rego, zette hij op relatief late leeftijd zijn eerste stappen in de kunstwereld in 1996 en werd hij ontdekt. Al snel volgden een eigen solotentoonstelling en een residentie bij de National Gallery in Londen. Zijn werk is opgenomen in de collecties van prominente instellingen, waaronder het Tate Modern, Fondation Cartier en National Galleries of Scotland. Mueck woont en werkt in het Verenigd Koninkrijk.
Documentaires: zeldzaam inkijkje atelier
Onderdeel van het retrospectief zijn het prijswinnende Still Life: Ron Mueck at Work (2013) en de recente documentaire Three Dogs, a Pig and a Crow (2023) van Gautier Deblonde. Beide documentaires geven een zeldzaam inkijkje in de totstandkoming van de beelden van Ron Mueck en hoe zijn werkproces in de loop der tijd is veranderd.
Headerbeeld: Ron Mueck, Couple under an Umbrella, 2013 – Collectie museum Voorlinden