Home

Stilte in de storm

15 november 2025 – 17 mei 2026

Wie de storm wil trotseren, moet haar oog binnenstappen – terugkomen tot de kern, de plek waar stilte heerst en helderheid ontstaat. Dat is precies wat de collectietentoonstelling Stilte in de storm van Voorlinden biedt: een moment van bezinning in een wervelende wereld. In de tentoonstelling tonen kunstenaars als Anish Kapoor, Marina Abramović, Massimo Bartolini en Arturo Hernández Alcázar dat stilte een bron van kracht is – en een zacht, standvastig antwoord kan bieden op de storm die ons omringt. 

‘In een wereld vol afleiding is het een uitdaging om de tijd te nemen om contact te maken met onszelf en met anderen’, , zegt Marina Abramović. De performancekunstenaar bedacht daarom Counting the Rice, een werk dat onderdeel is van de collectietentoonstelling Stilte in de storm van Voorlinden. Daarbij worden bezoekers uitgenodigd om een uur lang, met noise-cancelling koptelefoon op, rijstkorrels en linzen te tellen. Daarmee ontwikkel je volgens Abramović uithoudingsvermogen, concentratie, waarneming, zelfbeheersing en wilskracht. Het is een oefening in stilte, midden in het museum en omringd door anderen, waarbij je volledig op jezelf wordt teruggeworpen. Het werk belichaamt waar de tentoonstelling Stilte in de storm voor staat; in onstuimige tijden maakt stilte en aandacht je veerkrachtiger.

‘Zet de wereld op pauze en kijk aandachtig naar wat er om je heen gebeurt en met jezelf. Juist dáár groeit je kracht. Deze tentoonstelling is daarom een uitnodiging om te vertragen, te luisteren en te voelen wat écht telt.’Suzanne Swarts, directeur Voorlinden

 


Marina Abramović, Counting the Rice, 2014, Collectie museum Voorlinden

Uitgestippelde route

Met een zorgvuldige selectie uit de eigen collectie stippelt Voorlinden in de Stilte in de storm een route uit die leidt tot meer verbinding: met jezelf, met de ander, met wat werkelijk van waarde is. De tentoonstelling start met de installatie Black Kites (Bird of ill omen) van Arturo Hernández Alcázar uit 2010-2012, waarin een zwerm onheilspellende zwarte vliegers in de lucht wordt stilgezet. Aan hun voeten brokstukken uit het verleden, even verderop de pianotoetsen van Suchan Kinoshita’s Das Fragment an Sich (1994-2015) als schijnbare stormschade. Het pulserende leven is nooit ver weg; Massimo Bartolini biedt met Conveyance (2024), een waterbassin waarin een golf als een hartslag voortdurend wordt opgepompt, een hypnotiserende aanzet tot meditatie.

‘Stilte geeft ruimte. Voor aandacht, voor nieuwe ideeën, om te voelen wat er echt gebeurt. Kunstenaars omarmen stilte precies omdat het de zintuigen scherpt, denkprocessen vertraagt en nieuwe beelden en betekenissen laat ontstaan. Samen die stilte ervaren en omarmen heeft iets magisch.’ – Barbara Bos, hoofd tentoonstellingen

 

 


Philip Vermeulen, 10 Meters of Sound, 2014-2025, Collectie museum Voorlinden

 

‘Zwangere’ muur in Voorlinden

Voordat Philip Vermeulen de storm weer aanzwengelt met zijn kinetische compositie 10 Meters of Sound (2014-2025), kom je in de nieuwe collectietentoonstelling eerst langs de verwachtingsvolle, ‘zwangere’ muur Pregnant white within me (2022) van Anish Kapoor en een droomachtige installatie van het kunstenaarsduo Elmgreen & Dragset; met L’Addition (2025) zoeken zij de stilte op van een eenzame wandelaar in een oneindige sneeuwvlakte. Stilte in de storm brengt bovendien werk van Arcangelo Sassolino, Robert Longo, Olafur Eliasson, Louise Bourgeois, Lee Bae en Josiah McElheny. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een catalogus met daarin bijdragen van de Koreaans-Duitse filosoof en schrijver Byung-Chul Han en de Vlaamse cultuurjournalist en stilte-expert Virginie Platteau en gedichten van Jana Beranová en Peter Verhelst.


Header: Elmgreen & Dragset, L’Addition, 2025, Collectie museum Voorlinden